Реалістичність поставлених керівництвом "Укрзалізниці" цілей, як завжди, викликає великі сумніви

Вперше за довгий час фінансовий план «Укрзалізниці» був прийнятий вчасно – до настання календарного періоду. Так вийшло з фінпланом на 2022 рік, який був затверджений у грудні минулого року. Що ж передбачає цей документ? Про це пише портал GMK Center. 

Базові цифри

УЗ прогнозує, що доходи від вантажоперевезень складуть 82,3 млрд грн (+13 млрд грн), або 91% від усіх доходів. Загальний вантажообіг зросте на 3,2% - до 233,1 млн т·км. за конкретними напрямками перевезень очікуються такі показники:

Великі плани: на що підуть інвестиції
  • експорт-зростання на 2,4%, до 82,8 млн т * км;
  • внутрішнє сполучення-зростання на 5,3%, до 71,4 млн т * км;
  • імпорт-зростання на 7,8%, до 22 млн т * км;
  • транзит-скорочення на 3,1%, до 12 млн т·км.

В УЗ очікують, що в структурі експортних перевезень на першому місці будуть перевезення залізної руди (43%), а чорні метали (16,5%) – на третьому місці. У структурі внутрішнього сполучення ж / д перевезення залізної руди можуть скласти 22% в 2022 році.

"Збільшиться перевезення залізної руди і чорних металів. З одного боку, потреба внутрішнього ринку продовжить збільшуватися через збільшення випуску чорних металів, з іншого-кон'юнктура світового ринку залишається для виробників України досить сприятливою», - йдеться у фінплані " Укрзалізниці».

Доходи від перевезення пасажирів очікуються на рівні 8,1 млрд грн (+844 млн грн), або 9% від усіх доходів. Таким чином, перехресне субсидування «пасажирки» вантажоперевезеннями збережеться в 2022 році.

Серед інших запланованих показників УЗ можна відзначити такі:

  • чистий прибуток-1,7 млрд грн;
  • боргові зобов'язання-54,5 млрд грн (збільшення на 41,6%);
  • продажі металобрухту-402 млн грн;
  • середня чисельність персоналу - 223,8 тис.чол. (мінус 14,2 тис. чол. в порівнянні з 2021 роком).

Інвестиційні плани

Фінплан «Укрзалізниці» на 2022 рік передбачає освоєння капітальних інвестицій на суму майже 30 млрд грн за рахунок таких джерел:

  • власні кошти (амортизація та фонд розвитку виробництва) – 15,6 млрд грн;
  • залучені кошти – кредити / Лізинг) - близько 7,4 млрд грн;
  • кошти держбюджету - понад 6,7 млрд грн;
  • інші джерела (кошти інвесторів) - 234,2 млн грн.

Зокрема, в рамках модернізації залізничної інфраструктури держбюджет на 2022 рік передбачати такі витрати:

  • оновлення пасажирського рухомого складу та модернізація залізничної інфраструктури для пасажирських перевезень-5,2 млрд грн, у тому числі 4,3 млрд грн - за рахунок Загального фонду держбюджету;
  • модернізація залізниці-294,1 млн грн;
  • проектування та виконання робіт по євроколії від станції Чоп до станції Ужгород – 7,2 млн грн.

Примітно, що заявлений розмір капінвестицій в 30 млрд грн – це навіть більше, ніж було закладено в амбітному фінплані 2021 року – 27 млрд грн. Однак проблемою фінансового планування УЗ є хронічне невиконання наміченого. Всі останні роки рівень виконання річного плану з інвестицій не перевищував 70%. За підсумками 2021 року виконання плану з капінвестицій, судячи з усього, не перевищить 50%.

Наведемо й інший приклад умовності планування в "Укрзалізниці". Згідно з фінпланом 2021 року, минулого року очікувався прибуток у розмірі 3,6 млрд грн. За 10 місяців держкомпанія показала прибуток в 113,5 млн грн, і за підсумками 2021 року очікувався, за словами глави УЗ Олександра Камишина, позитивний фінрезультат у 2 млрд грн. За фактом прибуток в 2021 році склав всього 457 млн грн.

Конкретні напрямки

Основний напрямок інвестицій "Укрзалізниці" в 2022 році – оновлення рухомого складу, реконструкція і капремонт шляхів і стрілочних переводів на 21,5 млрд грн. У тому числі на оновлення рухомого складу - 14,8 млрд грн, капремонт (реконструкцію) шляхів і стрілочних переводів і переїздів – 6,65 млрд грн.

Фінплан передбачає придбання або виготовлення рухомого складу на загальну суму 6,9 млрд грн, зокрема:

  • 1496 вантажних вагонів на власних потужностях за 2,55 млрд грн;
  • 110 пасажирських вагонів за 3,05 млрд грн за рахунок держбюджету;
  • електропоїзд за 416 млн грн за рахунок держбюджету;
  • 3 дизель-поїзди на 420,2 млн грн, у тому числі один за 140 млн грн за рахунок держбюджету;
  • 8 рейкозварювальних машин, 2 мотовоза і 6 автомотрис за 442 млн грн за допомогою фінансового лізингу.

Не можна не відзначити бвбільшу реалістичність фінплану 2022 року порівняно з документом за минулий рік. У фінплані-2021, наприклад, було заплановано виробництво на власних потужностях 3 тис.вантажних вагонів. Але ці плани порушила вже колишня наглядова рада держкомпанії. Цифра в 1,5 тис. вагонів у фінплані-2022 виглядає більш вірогідною.

Із коштів держбюджету 3,5 млрд грн планується направити на закупівлю нових пасажирських вагонів, включаючи 70 вагонів для денних швидкісних поїздів. Ще близько 2 млрд грн передбачено спрямувати на розвиток залізничної інфраструктури, зокрема завершення електрифікації ділянки Житомир – Новоград-Волинський.

З іншого боку, у фінплані не згадується закупівля 80 приміських і регіональних електропоїздів, тендер на замовлення яких був двічі перенесений в 2021 році. Його нова дата - 28 лютого поточного року.

Також в документі не згадуються інші багатомільярдні придбання - 130 електровозів Alstom і можлива дозакупка 40 локомотивів General Electric. Як відзначають вантажовідправники, зараз найбільша проблема пов'язана з нестачею тяги.

З урахуванням плачевного стану інфраструктури на її модернізацію планується направити 5,3 млрд грн. У тому числі на:

  • тяговий рухомий склад-1,97 млрд грн;
  • моторвагонний рухомий склад-988,1 млн грн;
  • вантажні вагони-848 млн грн;
  • пасажирські вагони-582,1 млн грн;
  • колійний та інший рухомий склад-121,4 млн грн;
  • пристрої сигналізації, централізації, блокування та зв'язку-190 млн грн;
  • тягові підстанції та енергообладнання – 176,9 млн грн.

Джерело